Pozdrav

Tady jsi doma, jen tady a nikde jinde je to tvá země, tobě patří a ty patříš k ní, jenom k ní.

Thứ Bảy, 24 tháng 12, 2011

Tradiční vánoční pokrmy


Món ăn truyền thống Giáng sinh

V ČR jsou Vánoce především svátky hojnosti, a proto k nim odjakživa patří i velké množství jídla. Za vrchol českých Vánoc je považován 24. prosinec, nazývaný Štědrý den. V tento den se zdobí vánoční strom a večer se celá rodina schází k hlavní vánoční hostině.
Tại CH Séc, ngày Giáng sinh trước hết là lễ hội của sự phong phú và do đó từ ngàn xưa luôn luôn bao gồm một lượng lớn thực phẩm. Đỉnh cao của lễ Giáng sinh Séc được coi là 24 tháng Mười Hai, gọi tênNgày Phóng khoáng - Štědrý den. Vào ngày này người ta trang trí cây Giáng sinh và buổi tối cả gia đình quây tụ quanh bữa tiệc chính lễ Giáng sinh.


Štědrý den byl dříve v českých zemích dnem postním. Přes den se nejedlo nic anebo jen málo, ale večer se měl každý najíst do sytosti. To se dodržuje dodnes. Hlavním pokrmem podávaným během dne je zejména dozlatova upečená vánočka nebo štola. 
Gastronomickým vrcholem celého dne byla a je slavnostní večeře. Důležitost štědrovečerní hostiny se v lidovém prostředí vyjadřovala zejména pestrou skladbou pokrmů, kterým se připisoval symbolický význam. Na svátečním stole bylo vše, co se urodilo. Nikde nechyběl zapečený černý kuba z hub a krupek s česnekem, vařené a sušené ovoce, čočka nebo hrách. Podle tradice se konzumováním luštěnin mělo zabezpečit zvelebení rodinného majetku. Dalším typickým symbolem českých Vánoc a nepostradatelnou součástí sváteční tabule je vánoční kapr. Češi dokonce věří, že když si dají do peněženky šupinu z vánočního kapra, budou mít dostatek peněz po celý následující rok. V současnosti se slavnostní vánoční večeře skládá z rybí polévky a smaženého vánočního kapra podávaného s bramborovým salátem.  
Giáng sinh trước đây được coi là ngày Lễ Chay trong các vùng đất Séc. Trong ngày không ăn bất cứ gì hoặc rất ít, nhưng buổi tối tất cả mọi người phải ăn để no. Nó được duy trì đến ngày nay. Các món ăn chính được đưa ra trong ngày, đặc biệt là bánh nướng vàng hoặc bánh ngọt.  
Ẩm thực nổi bật trong ngày chính là bữa ăn lễ hội tối.
Tầm quan trọng của lễ tiệc Giáng sinh trong dân gianđược thể hiện đặc biệt là sự đa dạng của các món ăn, kết hợp với ý nghĩa tượng trưng. Trên bàn lễ hội tất cả những gì có được của mùa màng. Không nơi nào thiếu  bánh nướng kuba đen từ nấm và cháo tấm với tỏi, trái cây nấu chín và sấy khô, đậu biển (lăng) hoặc đậu Hà Lan. Theo truyền thống, ăn cây họ đậu sẽ bảo đảm tốt đẹp thêm cho tài sản gia đình. Một biểu tượng điển hình của Giáng sinh Séc và một phần không thể thiếu trên bàn lễ hội cá chép Giáng sinh. Người Séc thậm chí còn tin rằng nếu bạn đặt trong ví của mình vẩy cá chép Giáng sinh, bạn sẽ có đầy đủ tiền trong suốt năm sau. Hiện nay, lễ hội ăn tối Giáng sinh bao gồm súp cá và cá chép Giáng sinh rán dùng với sàlat khoai tây.
 
Další vánoční dny, tedy první svátek vánoční a den sv. Štěpána (25. a 26. prosince), už nemají tak striktní obřadní charakter jako Štědrý den. Skladbu a výběr jídel pro tyto dny ovlivňují zejména krajové a rodinné zvyklosti. Na den sv. Štěpána se obvykle podává pečený krocan, husa anebo kachna, případně pokrmy z jiných druhů masa.
Những ngày Giáng sinh tiếp theo, ngày lễ thứ nhất và ngày của Thánh Stephen (25 và 26 tháng Mười hai), không còn ý nghĩa nghi lễ nghiêm ngặt như Ngày phóng khoáng - Štědrý den. Thành phần và sự lựa chọn các món ăn cho những ngày đó chủ yếu chịu ảnh hưởng khu vực và thói quen gia đình. Trong ngày thánh Stephen người ta thường dùng gà tây nướng, ngỗng hoặc vịt hoặc các món ăn từ các loại thịt khác. 

Jednou z obecně nejrozšířenějších vánočních tradic v českých domácnostech je pečení vánočního cukroví. Začíná se v dostatečném předstihu – již v adventním čase, aby cukroví do Vánoc zkřehlo. Mezi nejoblíbenější vždy patřily sladké a voňavé vanilkové rohlíčky, ořechová vosí hnízda, linecké cukroví slepované marmeládou či proslulé české vánoční perníčky. Nelze opomenout ani vánočku – z bílého sladkého těsta zaplétaný koláč s rozinkami. Cukroví se konzumuje po celou dobu Vánoc. 
Một trong những truyền thống Giáng sinh thường phổ biến nhất các hộ gia đình Séc là nướng bánh ngọt Giáng sinh. Nó được bắt đầu trước - trong thời gian Mùa Vọng Giáng Sinh để kẹo, bánh được khô ròn. Trong số các loại bánh được ưa chuộng nhất luôn luôn là bánh sừng ngọt và thơm cuộn vani, quả óc chó, tổ ong, bánh mứt hoặc phết kem ngọt hoặc bánh gừng Giáng sinh nổi tiếng Séc. Không thể quên được bánh Giáng sinh từ bột trắng, ngọt tết - koláč với nho khô. Bánh, kẹo được dùng trong suốt mùa Giáng sinh.

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét